Przedstawię osobiste wrażenia ze szkół w Borowicach od roku 2000 i to, jak zostałem przez te szkoły uformowany. Najważniejszą ich konsekwencją było dla mnie powstanie aktywnej grupy nauczycieli, którzy kontynuują tradycje Borowic w Kudowie.
Jakie stąd płyną wnioski? Czy warto wznowić jesienne szkoły w dawnej postaci?
Projekt CREDO-Maze „Kosmos widziany z Łodzi” wystartował już trzy lata temu. Uzyskaliśmy wtedy niezbędne finansowanie ze środków budżetu Państwa i mogliśmy zacząć serio myśleć o tym, jak fizycznie wprowadzić fizykę z najwyższej półki pod strzechy polskich szkół. Żeby nie być źle zrozumianym, nie całą współczesną fizykę i nie ze wszystkimi jej wspaniałymi osiągnięciami. Może niezgodnie z...
Od 100 lat wiemy,że siła grawitacji nie różni się lokalnie od siły bezwładności. Jakie stąd płyną wnioski w sprawie naszego ciężaru? Czy go naprawdę odczuwamy? Czy go w ogóle mamy?
Wnioski są zdumiewające i wymagają rewizji nauczania tego czym jest ciężar i nieważkość.
This contribution presents two Design-Based Research (DBR) projects in physics teacher education for secondary level (grades 5–13). Both projects address key challenges in the education sector: (1) the theory–practice gap, i.e., the discrepancy between findings from general education research and subject didactics and their actual implementation in the classroom, and (2) the demands and...
Podczas referatu zostanie przedstawiony przegląd najważniejszych, dotychczas opublikowanych wyników badań efektu Mojżesza. Te wyniki dotyczą zakrzywienia powierzchni cieczy dia- i paramagnetycznych, spowodowanych przez statyczne pole magnetyczne, które ma symetrię osiową oraz zastosowań tego efektu. Następnie będą podane nowe czynniki, umożliwiające uzyskanie efektu Mojżesza, a także...
O tym, co znaczy przymiotnik „specjalna” przy nazwie szkoły, większość z nas ma wyobrażenie — ale czy oznacza on to samo, gdy mówimy o szkole przyszpitalnej? Nauczyciel fizyki pracujący w takim miejscu, jest bez wątpienia „specjalny”: elastyczny i kreatywny, bo na co dzień funkcjonuje w szkolno-szpitalnym świecie VUCA. Praca nauczyciela w szpitalu wymaga nieustannego dostosowywania się do...
Jesienna Szkoła Dydaktyki Fizyki od lat stanowi dla mnie źródło inspiracji i przestrzeń rozwoju – uczestniczyłam w każdej edycji od początku mojej pracy jako nauczyciel fizyki w liceum. To właśnie tutaj wielokrotnie pobudzana była moja nauczycielska kreatywność, która z czasem przerodziła się w umiejętność budzenia kreatywności moich uczniów.
Warsztaty „O pobudzaniu nauczycielskiej i...
Doświadczenia fizyczne z wykorzystaniem technologii cyfrowej, to formuła najbliższa współczesnym uczniom i odpowiada sposobowi, w jaki poznają oni rzeczywistość. To również realizacja podstawowego zadania szkoły, polegającego na przygotowaniu młodzieży do funkcjonowania w przyszłości, która z pewnością będzie cyfrowa. Kolejne cechy tej metody nauczania, to możliwość szybkiego przeprowadzania...
Surveys show that Austrian youth display low trust in science, and Eurobarometer data highlight similar challenges in Poland, with widespread misconceptions about evolution, climate change, and technology. This workshop introduces teachers to student perspectives on science and scientists and presents secondary-level classroom examples that address skepticism and foster critical engagement...