16–18 Oct 2025
Wrocław
Europe/Warsaw timezone

Zaproszeni uczestnicy

Udziału w Jubileuszowej Jesiennej Szkole Problemy Dydaktyki Fizyki w charakterze zaproszonych gości - prelegentów - potwierdzili.

Univ.-Prof. Dr. Claudia Haagen-Schützenhöfer is a physics education researcher at the University of Graz, working at the interface of domain-specific teaching and learning, scientific literacy, and teacher professional development. Her research explores conceptual change, energy literacy, and critical engagement with misinformation in science education. She applies and further develops Design-Based Research methodologies to design, test, and refine evidence-based instructional approaches—covering topics such as electricity, optics, climate change. Current projects include the development of instructional materials and assessment instruments, as well as the integration of digital tools. Another line of research addresses the support of pre-service physics teachers in diagnosing student conceptions, interpreting educational curricula, and promoting reflection on the Nature of Science. She is also involved in the development and implementation of out-of-school learning environments for high school students, focusing on topics such as acoustics, buoyancy, light pollution, energy literacy, and control-of-variable strategies. Claudia contributes to national curriculum reform processes on lower secondary and actively bridges research and practice through national and international collaborations.

Claudia Haagen-Schützenhöfer jest badaczką zagadnień edukacji fizycznej na Uniwersytecie w Grazu, pracującą na styku nauczania i uczenia się specyficznego dla tej dziedziny wiedzy oraz rozwoju zawodowego nauczycieli. Jej badania koncentrują się na zmianie koncepcji, umiejętności rozumienia zagadnień m. in. pojęcia energii oraz krytycznym podejściu do dezinformacji w edukacji naukowej. Stosuje i rozwija metodologię badań opartych na projektowaniu (Design-Based Research), aby tworzyć, testować i udoskonalać podejścia dydaktyczne oparte na dowodach - obejmujące tematy takie jak elektryczność, optyka, zmiany klimatyczne. Jej aktualne projekty obejmują opracowywanie materiałów dydaktycznych i narzędzi oceny, a także integrację narzędzi cyfrowych. Inny nurt badań dotyczy wspierania przyszłych nauczycieli fizyki w diagnozowaniu uczniowskich koncepcji, interpretacji programów nauczania oraz promowaniu refleksji nad naturą nauki. Bierze również udział w tworzeniu i wdrażaniu pozaszkolnych środowisk edukacyjnych dla uczniów szkół średnich, koncentrując się na takich tematach jak akustyka, wyporność, zanieczyszczenie światłem, umiejętność rozumienia zagadnień energetycznych oraz strategie kontroli zmiennych. Prelegentka aktywnie uczestniczy w krajowych procesach reformy programów nauczania na poziomie szkoły niższego szczebla oraz łączy badania z praktyką poprzez krajową i międzynarodową współpracę.

 

dr Dagmara Sokołowska, prof. UJ - pełna entuzjazmu wykładowczyni fizyki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, vice-prezydent GIREP (Groupe International de Recherche sur l'Enseignement de la Physique – International Research Group on Physics), członkini zespołów przygotowujących nową podstawę programową nauczania fizyki i przyrody.
Od kilkunastu lat zajmuje się rozwijaniem metod aktywnych w nauczaniu na wszystkich etapach edukacji oraz badaniami dotyczącymi edukacji fizyki i nauk przyrodniczych. Angażuje się w pisanie dydaktycznych publikacji i przewodników. Od 15 lat prowadzi szkolenia dla nauczycieli w oparciu o metodę dociekania naukowego (Inquiry-based learning) i badań na małą skalę w praktyce nauczycielskiej (Practitioner Inquiry). Autorka Ogólnopolskiego Konkursu Nauk Przyrodniczych Świetlik.