Speaker
Description
Doświadczenia fizyczne z wykorzystaniem technologii cyfrowej, to formuła najbliższa współczesnym uczniom i odpowiada sposobowi, w jaki poznają oni rzeczywistość. To również realizacja podstawowego zadania szkoły, polegającego na przygotowaniu młodzieży do funkcjonowania w przyszłości, która z pewnością będzie cyfrowa. Kolejne cechy tej metody nauczania, to możliwość szybkiego przeprowadzania doświadczeń i wyciągania z nich wniosków (co istotne przy przeładowanych podstawach programowych) oraz łatwość stosowania poglądowych metod dydaktycznych, dzięki wykorzystaniu możliwości komputerów. Podczas wystąpienia prowadzący zademonstruje wybrane eksperymenty fizyczne, aby uzasadnić powyższe tezy.
Zanim jednak nauczyciel przeprowadzi na lekcji takie doświadczenie, musi przygotować uczniów tak, by w pełni zrozumieli nie tylko istotę pomiaru fizycznego, ale także przełożenie jej na technologię cyfrową. Przykład takiego postępowania zostanie zaprezentowany podczas wystąpienia.
Warto zaznaczyć, że doświadczenia fizyczne (a ogólnie – przyrodnicze) wykonywane technikami cyfrowymi, z wykorzystaniem programowania i elementów inżynierii, to wstęp do efektywnej, współczesnej metody dydaktycznej, nazywanej STEM. Integrowanie wielu dziedzin, zamiast nauczanie ich jako oddzielne dyscypliny, wspiera pogłębienie rozumienia zagadnień oraz przygotowuje uczniów do przyszłej pracy w środowisku technologicznym. Stosowanie tej metody nie jest jednak obecnie łatwe w polskich szkołach. Ze względu na krótki czas wystąpienia, temat ten zostanie jedynie zasygnalizowany.
| Słowa kluczowe | doświadczenia cyfrowe szkoły |
|---|